در معنای سئو چیست ؟
در پاسخ به پرسش سئو چیست میتوان گفت
بهینهسازی موتور جستجو ؛ (به انگلیسی: Search Engine Optimization)
به اختصار سئو (به انگلیسی: SEO)
یک روند مناسب برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب
در نتایج جستجو طبیعی یک موتور جستجو است.
معمولاً وب سایتهایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند،
بازدیدکننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست میآوردند و این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری تبدیل شوند .
سئو ممکن است انواع مختلف جستجو را در بر گیرد،
از جمله جستجوی تصویر، جستجو در ویدیو، جستجوی دانشگاهی،
جستجو در اخبار و جستجو در نقشه. سئو
یک سایت شامل فاکتورهای زیادی میشود که توسط موتورهای جستجو بررسی و بازبینی میشود.
از دید بازاریابی اینترنتی سئو به چگونگی کار کردن موتورهای جستجو و اینکه کاربران چه چیزی جستجو میکنند
و همینطور کلمات کلیدی تایپ شده
و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار میگیرد را مورد بررسی قرار میدهد.
بهینهسازی وب سایت شامل توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و اچتیامال و برنامهنویسی
و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایهسازی
در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای
افزایش تعداد لینک دهنده یا لینکهای ورودی، و دیگر تاکتیکهای جستجوگرها است.
در نتیجه در خلاصه ترین تعریف سئو را
می توان به معنای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو دانست.
سئو و بالا آوردن یک صفحه در جستجوهای گوگل به طور کلی دونوع فعالیت
را در بر می گیرد off page seo یا سئو داخلی مجموعه فعالیت هایی که خارج از وب سایت انجام میدهیم
برای این که روند بالا آمدن سایت سریع تر باشد و on page seo که به کلیه فعالیت هایی
که داخل سایت انجام می شود تا موتورهای جستجو به راحتی بتواند
سایت مارا index کند گفته میشود هردوی این فعالیت ها در کنار هم به سئو معنا می دهد.
نگاهی سریع به تاریخچه سئو سایت
اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی که نخستین موتورهای جستجو اقدام به فهرست کردن
وب نخستین کردند، مدیران وب سایتها و تولیدکنندگان محتوا،
شروع به بهینهسازی سایتها برای موتورهای جستجو نمودند.
در ابتدا تمام کارهایی که مدیران وب سایتها باید انجام میدادند،
ارسال آدرس صفحه به موتورهای مختلفی که یک «عنکبوت» جهت «خزش» آن صفحه میفرستادند،
استخراج لینکهای صفحه به سایر صفحات از درون صفحه، و بازگرداندن اطلاعات یافت شده در صفحه جهت ایندکس شدن بود.
فرایند به این صورت است که عنکبوت موتور جستجو، یک صفحه را دانلود
و آن را در سرور موتور جستجو ذخیره میکند و یک برنامه دیگر موسوم به ایندکسکننده،
اطلاعات مختلفی را دربارهٔ صفحه استخراج میکند؛ اطلاعاتی از قبیل واژههای موجود و
محل قرارگیری آنها در صفحه، و نیز وزن خاص واژههای بخصوص، و تمام لینکهای موجود در صفحه،
که سپس جهت خزش در زمانی دیگر، در دستور کار قرار میگیرد.
مدیران سایتها شروع به بازشناسی ارزش رتبه بالای سایت خود و در
دید قرار گرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو نمودند که این امر، فرصتی را برای هکرهای غیر مخرب
و مخرب شاغل در بخش بهینهسازی موتور جستجو مهیا کرد.
نسخههای اولیه الگوریتمهای جستجو به اطلاعات فراهم شده توسط مدیران وب سایتها
نظیر متا تگ واژههای کلیدی، یا فایل ایندکس موتورهای جستجو مانند ایالآیوب اعتماد و اتکا میکردند.
متاتگها یک راهنمایی برای محتوای هر صفحه فراهم میکنند.
با اینحال، استفاده از دادههای متا در صفحات ایندکس، کمتر قابل اطمینان بود
زیرا انتخاب واژگان در یک متاتگ توسط وب سایتها، بالقوه میتواند یک
نمایش غیر دقیق از محتوای واقعی وب سایت باشد. دادههای نادرست،
ناقص و ناسازگار در متا تگها میتواند موجب رتبهبندی شدن صفحه برای جستجوهای غیر مرتبط گردد.
تولیدکنندگان محتوای شبکه همچنین تعدادی از ویژگیهای منبع اچتیامال یک صفحه را دستکاری کردند
تا رتبه صفحه را در موتورهای جستجو بهبود بدهند.
سئو چیست و چگونه عمل میکند ؟
با تأکید بر عواملی مانند تراکم واژه کلیدی، که بطور انحصاری تحت کنترل مدیر وب سایت است،
موتورهای جستجوی اولیه از سوء استفاده و دستکاری رتبهبندی رنج میبردند.
به منظور ارائه نتایج بهتر به کاربران خود، موتورهای جستجو باید انطباق یافته
و از نتایج صفحاتی اطمینان یابند که نتایج مرتبط تری دارند، نه نتایج مربوط
به صفحاتی که نامربوط بوده و توسط مدیران شبکه بدون وجدان کاری و با
استفاده از کلمات کلیدی متعدد پر شدهاند.
از آنجایی که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو از طریق توانایی آن
در تولید نتایج مرتبط تر در قبال هر جستجوی صورت گرفته مشخص میشود، کیفیت پایین
یا نتایج نامرتبط میتواند سبب سوق دادن کاربران به منابع جستجوی دیگر شود. موتورهای جستجو
با توسعه الگوریتمی رتبهبندی پیچیدهتر به این عمل پاسخ دادند؛ که در آن عوامل بیشتری مورد توجه قرار میگیرند
و دستکاری را برای مدیران شبکه، سختتر میسازند.
لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی فارق التحصیل دانشگاه
استنفورد یک موتور جستجو موسوم به بکروب را توسعه دادند
که جهت ارزیابی برجستگی صفحات وب، به یک الگوریتم ریاضیاتی تکیه داشت.
عددی که توسط الگوریتم محاسبه میشد، یعنی «رتبه صفحه»، تابعی است
از مقدار و قدرت لینکهای ورودی. رتبه صفحه میزان یک صفحه معین را که توسط یک کاربر
که به صورت تصادفی شبکه را جستجو میکند مورد دسترسی قرار گرفته،
تخمین میزند و لینکهای یک صفحه به صفحه دیگر را دنبال میکند.
در واقع، این بدان معناست که برخی لینکها از سایر لینکها قوی تر بوده،
رتبه صفحه بالاتر احتمال دیده شدن صفحه توسط وب گردهای تصادفی را افزایش میدهد.
تعریف سئو چیست و ارتباط آن با گوگل
پیچ و برین، گوگل را در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری کردند. گوگل درمیان کاربران فزاینده اینترنت،
هواداران ثابت قدمی را به خود جذب کرد که طراحی ساده آن را دوست داشتند.
عوامل خارج از صفحه (مانند رتبه صفحه و تجزیه تحلیل لینک) نیز همانند عوامل داخل صفحه
(فراوانی واژههای کلیدی، متاتگها، عنوانها، لینک و ساختار وب سایت) مورد توجه قرار گرفتند
تا گوگل را قادر به این امر سازند که از نوعی دستکاری که در موتورهای جستجویی دیده میشود
که تنها به عوامل داخل صفحه توجه میکنند، اجتناب نماید.
علیرغم اینکه به بازی گرفتن رتبه صفحه سختتر بود، مدیران
شبکه سرانجام ابزارها و طرحهای تولید لینک را جهت تحت تأثیر قرار دادن موتور جستجوی اینکتومی توسعه دادند،
و این روشها ثابت کردند که به طریقی مشابه میتوان رتبه صفحه را تحت تأثیر قرار داد. ب
سیاری از وب سایتها روی تبادل، خرید و فروش لینک در حجم زیاد و وسیع متمرکز هستند
. بعضی از این طرحها یا مزارع لینک، موجب ایجاد هزاران وب سایت برای فروش هرزنگاری لینکها میشوند.
گوگل اینستنت، یا جستجوی زمان واقعی، در اواخر سال ۲۰۱۰
در تلاشی به منظور بههنگامتر و مرتبط نمودن جستجوها ارائه شد.
بهطور تاریخی، ادمینهای وب سایتها، ماهها یا حتی سالها
روی بهینهسازی یک وب سایت و ارتقای رتبهٔ جستجوی آن زمان گذاشتهاند.
با گسترش عمومیت وب سایتها و وبلاگهای رسانههای اجتماعی،
موتورهای جستجوی پیشرفته در الگوریتمهای خود تغییراتی ایجاد کردند
تا مطالب تازه به سرعت در میان نتایج جستجو رتبهبندی شوند.
در فوریه ۲۰۱۱، از آپدیت پاندا خبر داد که وب سایتهایی
را که حاوی محتوای تکثیر شده از وب سایتها و منابع دیگر باشند،
جریمه میکند.
سئو چیست و کپی مطالب چه تاثیری بر آن میگذارد
بطور تاریخی، وب سایتها محتوا را از یکدیگر کپی کرده
و از آن در رتبهبندی موتورهای جستجو بهرهمند شدهاند.
با این حال، گوگل یک سیستم جدید پیادهسازی کرد که
سایتهایی را که حاوی محتوای منحصر به فرد نیستند، جریمه میکند.
در آوریل ۲۰۱۲، گوگل از آپدیت گوگل پنگوئن رونمایی کرد که هدف آن،
جریمه کردن وب سایتهایی بود که از روشهای دستکاری جهت بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده میکردند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، کمپانی گوگل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار رونمایی کرد؛
یک الگوریتم که جهت بهبود پردازش زبان طبیعی گوگل و درک معنایی صفحات وب طراحی شد.
در سپتامبر سال ۲۰۱۶، گوگل اعلام کرد که گوگل پنگوئن به الگوریتم اصلی رتبهبندی گوگل ملحق شده است
و دیگر آپدیتهای آن اعلام نمیشود. از سال ۲۰۱۶ به بعد،
الگوریتم پنگوئن گوگل دیگر به صورت لحظهای نتایج جستجو را بررسی خواهد کرد.
بعد از پاسخ به پرسش مهم سئو چیست و توضیحات تکمیلی
در ادامه با ادامه مطالب بیشتر در زمینه آموزش سئو همراه ما باشید
برای ورود به صفحه اصلی کلیک کنید
برای ورود به سایت اصلی کلیک کنید
منبع :
- ۹۷/۰۴/۱۸